• Imprimeix

Justícia crea un equip especialitzat per a l'atenció telemàtica a les víctimes de delictes

Torna
Dilluns, 06 de març de 2017


Els usuaris s’hi poden adreçar en català, castellà, anglès, francès, alemany i àrab
.

.

El Departament de Justícia ha creat un equip de professionals especialitzats en atenció telemàtica gratuïta a les persones que són o se senten víctimes d’un delicte. Amb aquest equip, Justícia dobla l’horari d’atenció al públic, que s’allarga des de les 8 del matí fins a les 10 de la nit. Les víctimes s’hi poden posar en contacte per telèfon (900 12 18 84) o a través del correu electrònic (infovictimesdelicte.justicia@gencat.cat). Els professionals d’aquest servei atenen els ciutadans tant en català i castellà com en anglès, francès, alemany i àrab.
 
Justícia ha adjudicat el servei a la Creu Roja, que el presta des del Centre de Coordinació que té a Barcelona. L’adjudicació és per un any amb possibilitat de pròrroga per tres anys més, amb un cost anual de prop de 232.000 euros. El conseller de Justícia, Carles Mundó, ha visitat el Centre de Coordinació de la Creu Roja aquest matí, acompanyat de la directora general d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil, Pilar Heras, i del president de Creu Roja Catalunya, Antoni Aguilera.
 
Prop de 600 consultes en dos mesos de funcionament
 
En dos mesos de funcionament, aquest servei ha atès 577 consultes. La majoria dels usuaris són dones (70 %) que tenen entre 31 i 50 anys (46 %). El major nombre de trucades i correus electrònics és de víctimes que no saben on s’han d’adreçar (32 %). Des del servei se les deriva, per exemple, a la Policia, als serveis socials o al centre sanitari més proper. El següent tipus de consulta més habitual és sobre el procediment per presentar una denúncia i per saber si els fets denunciats s’estan investigant o si ja han arribat als jutjats (20 %). Les peticions d’informació sobre els jutjats que porten processos penals i sobre el compliment de la condemna de presó dels agressors (18%) també destaquen entre els motius més habituals de les trucades i els correus electrònics.
 
8.183 víctimes ateses el 2016
 
L’any 2016 les oficines d’atenció a la víctima del delicte van atendre 8.183 víctimes, 7.146 dones i 1.037 homes. D’aquestes, un 66% ho van ser per delictes relacionats amb la violència de gènere, un 16% per robatoris, 12% lesions i 8% agressions i abusos sexuals.
Les oficines d’atenció a la víctima del delicte (OAVD) depenen de la Direcció General d’Execució Penal a la Comunitat i de Justícia Juvenil del Departament de Justícia i ofereixen atenció i suport a les persones perjudicades per un delicte o falta.
 
Aquestes oficines informen les víctimes dels seus drets des d’abans d’interposar la denúncia fins a la resolució judicial. Per exemple, proporcionen informació sobre l’assistència jurídica gratuïta, la sol·licitud d’ordres de protecció, els ajuts econòmics i sobre la situació penitenciària de l’agressor quan la víctima té una ordre de protecció. L’Oficina també proporciona suport emocional i psicològic per pal·liar les seqüeles del delicte. 
 
Els drets de la víctima
 
L’Estatut de la Víctima de Delicte, que va entrar en vigor l’octubre de 2015, reconeix el paper de la víctima com a subjecte de drets dins del procés penal.  Entre el catàleg de drets reconeguts destaquen el dret d’informació, el de participació en el procés penal i el de protecció i reconeixement de les víctimes.  Aquesta Llei transposa la Directiva Europea 2012/29/UE, que obliga els poders públics a donar una resposta no només per tal de reparar el dany sinó també per minimitzar els efectes traumàtics d’haver sofert un delicte.