• Imprimeix

Prop de 2.500 consultes ateses el primer any del Servei d'Atenció Telemàtica a la Víctima del Delicte

Torna
Divendres, 19 de gener de 2018
La pregunta més freqüent és com s’ha de posar una denúncia. La majoria de víctimes que hi contacten són dones
 
Informar d’una agressió, on posar una denúncia o conèixer la situació del procediment judicial són exemples de les consultes que rep el Servei
.

.

 
Només amb una trucada de telèfon o amb un correu electrònic, qualsevol persona víctima d’un delicte té a la seva disposició un equip de professionals per ajudar-la i orientar-la gratuïtament. M’acaben d’agredir, em sento amenaçat per algú, on he de posar una denúncia? A quins òrgans judicials he d’acudir? Com puc sol·licitar una mesura de protecció? De quins serveis socials, sanitaris, policials o judicials disposo? Aquestes són algunes de les consultes que es reben en aquest  Servei. 
 
A l’altre costat del telèfon o del correu electrònic, un equip de cinc professionals, integrat per juristes, psicòlegs, treballadors i educadors socials, informa, assessora i orienta les persones que hi contacten sobre on s’han de dirigir, com s’han de protegir i, si cal, li oferiran suport psicològic i de contenció emocional.
 
Perfil de la consulta
 
En el seu primer any de funcionament, el Servei Telemàtic d’Atenció i Informació a la Víctima del Delicte ha rebut 2.453 consultes. La majoria dels usuaris són dones (60 %) d’entre 40 i 50 anys (20 %). El major nombre de trucades i correus electrònics són sobre el procediment per interposar una denúncia (47,5 %). El següent tipus de consulta més habitual és el de víctimes que no saben on s’han d’adreçar (34 %) i de quins recursos disposen. Des del Servei se les deriva, per exemple, a la Policia, als serveis socials o al centre sanitari més proper.
 
Les peticions d’informació per saber si els fets denunciats s’estan investigant o si ja han arribat als jutjats (5,4 %) o per conèixer el compliment de la condemna de presó dels agressors (5 %) també destaquen entre els motius més habituals de les trucades i els correus electrònics. Prop de la meitat de les consultes (43 %) són per delictes contra la propietat (furts i robatoris); un 12,5 % ho són per violència de gènere, i un 10,4 % per violència domèstica. 
 
Atenció en sis llengües
 
L’equip especialitzat en l’atenció telemàtica a la víctima del delicte atén des de les 8 del matí fins a les 10 de la nit, i els usuaris s’hi poden adreçar en català, castellà, anglès, francès, alemany i àrab.  El Servei, adjudicat a la Creu Roja per un període de quatre anys, es presta des del Centre de Coordinació que té a Barcelona. Les víctimes s’hi poden posar en contacte per telèfon (900 12 18 84) o a través del correu electrònic infovictimesdelicte.justicia@gencat.cat.
 
Els drets de la víctima
 
L’Estatut de la Víctima del Delicte, que va entrar en vigor l’octubre de 2015, reconeix el paper de la víctima com a subjecte de drets dins del procés penal. Entre el catàleg de drets reconeguts, destaquen el dret d’informació, el de participació en el procés penal i el de protecció i reconeixement de les víctimes. Aquesta Llei incorpora la Directiva Europea 2012/29/UE, que obliga els poders públics a donar una resposta no solament per reparar el dany, sinó també per minimitzar els efectes traumàtics d’haver sofert un delicte.